Arc Raiders blir med i Battlefield 6 i krigen mot Goofy-skins

Anders Solberg 31. oktober 2025

Folk på nettet ser ut til å være lei av kryssover-skinner og tullete kosmetikk i spill som Call of Duty og Battlefield. Og nå har en av hovedutviklerne bak nettbaserte skytteren Arc Raiders lovet at du ikke vil se julenissen eller dinosaur-drakter i det nyutgitte live-service-spillet.

Det nyeste store trekket på Steam er flerspiller-ekstraksjonsskytteren Arc Raiders. Den ble lansert 30. oktober på konsoller og PC og oppnådde raskt over 200 000 samtidige spillere på Steam. Og å være et online-spill i 2025 innebærer å tilby kosmetikk som spillere kan tjene eller kjøpe. Arc Raiders er ikke noe unntak, og selger spillerne skins om de ønsker det. Men i år har det også markert et vendepunkt online når det gjelder kosmetikk i spillet. Spillere virker mindre villige til å akseptere tullete kryss-over-skinn og morsomme kosmetiske gjenstander. Dette har ført til en hel pågående skin-saga som involverer Battlefield 6, som har lovet å ikke inkludere slike typer gjenstander, og Call of Duty: Black Ops 7, som trolig startet tilbakeslaget vi ser og har snudd for å la tullete skins fra BLOPS6 gå videre inn i den kommende FPS-en. Og nå har designdirektøren for Arc Raiders uttalt seg i saken og påstått at teamet er «beskyttende» over skyteren sin visuelle identitet.

«Det jeg tror er sant, er at vi vil opprettholde den nåværende estetikken vi har,» sa Arc Raiders’ designdirektør Virgil Watkins til PCgamesN da han ble spurt om tullete skins. «Kosmetikk vil passe inn i vår følelse for hvordan disse tingene ser ut og passer inn i verden og inni fiksjonen.» Og selv om utviklerne og kunstnerne hos Embark ønsker å gi spillerne «så mye frihet som mulig» til å uttrykke seg, finnes det grenser.

«Jeg tror det ble sagt for en stund siden i et møte at vi aldri, si, ville lage et julenisse-utstyr,» forklarte Watkins.

«Men vi kan lage noe som er i vår egen tone og vår egen estetikk som fremkaller julenissen. Det er ikke engang en uttalelse om at vi vil ha et julenisse-kostyme, men jeg tror det er den grensen man kan trekke. Vi er ganske beskyttende med å sikre at alt som går inn i spillet passer inn i den visuelle identiteten, passer inn i tonen, passer inn i innstillingen. Jeg tror fordi så mye av spillet vårt er sterkt knyttet til det elementet, ville det være veldig uheldig å ødelegge det ved å sette inn, jeg vet ikke, et T-Rex-kostyme som plutselig løper rundt – jeg tror ikke nyheten er verdt utvekslingen.»

Watkins’ svar fremhever problemet med å balansere mellom å ikke forstyrre spillets visuelle identitet og samtidig tilby skins som folk er villige til å kjøpe. Dette er et problem Battlefield 6 står overfor akkurat nå når det går inn i sin første sesong. Selv om mange av skinene som ble lagt til i spillet i den siste oppdateringen ser ganske realistiske ut for meg, blir mange andre spillere online rasende over alle fargene. Ett skin hadde til og med sin neongrønne nyanse dempet etter at spillerne klaget nok. Selv om det kan sees på som en seier for noen, fører det til en merkelig situasjon der andre spillere kanskje ikke vil kjøpe spillets battle pass eller bruke penger på nye skins fordi de blir for kjedelige eller enkle.

Å navigere den balansen viser seg å være vanskelig for EA, vil sannsynligvis være utfordrende for Black Ops 7, og jeg mistenker at det vil være et problem for Arc Raiders også. Alt som trengs er ett skin som er litt for tullete eller fargerikt, og plutselig kan fellesskapet vende seg mot deg og bruke dine egne ord mot deg. Lykke til til alle utviklere som jobber med live-service-spill i 2025. Det høres ut som et mareritt.

Anders Solberg
Anders Solberg
Jeg heter Anders, og jeg har spilt videospill siden jeg fikk min første Nintendo på 90-tallet. I dag skriver jeg for FunnyGames.no, der jeg deler nyheter, anmeldelser og tips med andre spillentusiaster. Når jeg ikke spiller, liker jeg å utforske nye steder og lage god mat hjemme.