Battlefield 6 ble lansert 10. oktober til enorme spillerantall på Steam og stor momentum fra en supervellykket og godt mottatt åpen beta. Det virket som om de fleste var spente på spillet og dets fremtid. Nå, litt over to uker senere, har spillets første sesong og dets battle royale-modus blitt lansert, og for mange på nettet er honningen over.
Det finnes ikke ett enkelt problem eller en endring å peke på som årsak til de sinte spillerne og negative Steam-anmeldelser. I stedet er det en blanding av problemer. Noen fans er skuffet over fargerike nye skins og battle pass, og hevder det ødelegger spillets lanseringsstemning. Andre er sinte på at det nyeste kartet som legges til i BF6, Blackwell Fields, nok en gang er et ganske lite kart, og den nye modusen som ble lagt til i sesong én også er liten. Og så finnes det Battlefield 6‑spillere som hater spillets nye battle royale-modus, som har et stort kart, og frykter at det kan trekke ressurser fra hovedspillet og dets klassiske moduser.
Battlefield 6’s sesong én battle pass og nye skins
Før Battlefield 6 faktisk ble lansert, var temaet rundt kosmetikk et varmt tema. Mange spillere, inkludert meg selv, var lei av at utviklere og utgivere maste cross‑over skins og andre stygge kosmetiske ting inn i nesten alle moderne online-spill. Og utviklerne bak Battlefield 6 lovet at det kommende spillet ikke ville gå ned den veien. Hele skins-sagaen ble så stor at Activision til slutt kunngjorde at det kommende Call of Duty Black Ops 7 ikke ville la spillere ta med seg skins fra Black Ops 6 for å forhindre at FPS-en straks ble oversvømt av tullete greier.
Nå, med lanseringen av sesong én, har BF6-spillere online tilgang til spillets første nye skins siden lanseringen, og reaksjonen har vært blandet. Noen synes skinsene er altfor fargerike eller mener at de ikke passer den militære stemningen. Det finnes også noen nye skins som kan brukes med alle klasser, noe som har frustrert spillere da de frykter det vil gjøre det vanskelig å raskt identifisere ulike klasser under kamp. EA virker imøtekommende overfor tilbakemeldingen, da minst en skin har fått sine klare grønne detaljer dempet i sesong én‑oppdateringen. Morsomt nok er det også noen som synes de nye skinsene er kjedelige og stygge, uten noen grunn til å jakte på dem gjennom BF6s nye battle pass.
Når det gjelder battle pass, er mange spillere heller ikke fornøyd med det. Jeg får følelsen av at mange spillere online ikke liker hvordan det endrer spillstemningen. Nå føles det som en ekte live-service-skytespill, noe som ligner mer på en moderne Call of Duty, med annonser som oppfordrer spillere til å kjøpe det nye battle passet, mål å jakte på, og tidsbegrensede belønninger å låse opp. Og for noen er dette ikke det de ønsket. Et høyt rangert innlegg på Battlefield-subreddit er et skjermbilde av en Steam-anmeldelse som sier: «Denne hele sesong 1-oppdateringen føles som om annonseblokkereren sluttet å fungere.»
Redsec, BF6’s nye battle royale-modus, har en negativ vurdering på Steam
Den største nyheten i Battlefield 6 sin første sesong er Redsec, EA sitt forsøk på et stort, gratis-å-spille battle royale-spill. Alle kan nå laste ned BF6 Redsec og starte å spille spillets nye battle royale‑modus. Den generelle oppfatningen ser ut til å være at Redsec er ganske bra. Jeg har ikke spilt mye av det ennå, men det virker ganske gøy. Men på Steam har den nye Redsec-modusen en overveiende negativ vurdering. Men mange er ikke sinte på selve modusen; i stedet er de opprørte over hvordan den er integrert i BF6.
Du ser, det nye battle passet førte med seg ukentlige utfordringer. Og noen av disse utfordringene krever at spillere kaster seg inn i Redsec for å fullføre dem. Dette går ikke bra hos noen BF6-fans som føler at EA tvinger dem til å spille noe de aldri ønsket i utgangspunktet. Mens BF6 lar deg omrulle et begrenset antall utfordringer, for de som aldri planlegger å spille Redsec, betyr det at de må bruke opp alle sine omruller på utfordringer for en modus de ikke har noen interesse i. Dette har ført til mye sinne rundt Redsec og det nye battle passet også.
Og så er det problemet med Redsec‑kartet. Det er veldig, veldig stort. Dette er overhodet ikke en dårlig ting. Faktisk har Battlefield 6-spillere lengtet etter større kart siden åpen beta. Battlefield Studios og EA lovet at større kart var på vei. Og så kommer sesong én, og det første nye kartet etter lansering er et øde, kjedelig oljefelt som føles altfor trangt og ikke er hva mange i online-miljøet ønsket. I mellomtiden har Redsec, som er gratis å spille, et enormt kart. Som du kanskje forventer, har dette ikke gått bra hos mange spillere som roper etter større kart.
Det nye kartet og modusen er små og ikke veldig bra
Spillets første nye kart er Blackwell Fields, et ikke-svært stort nivå som for øyeblikket ikke er særlig morsomt å spille. Du blir sannsynligvis drept om og om igjen av snikskyttere eller sprengt i stykker av luftvernkanoner hvis du prøver å fly rundt i det begrensede himmelrommet. Å løpe rundt til fots er en slitsom affære, og det nye kartet mangler ekte landemerker eller minneverdige områder. Og for mange som ventet på et større kart etter lansering, har Blackwell Fields rystet troen på spillets framtid.
En ny modus, Strikepoint, som også ble lagt til i sesong én, er i praksis Call of Dutys populære jakt- og ødeleggelsesmodus. To lag med fire konkurrerer i flere runder for å erobre et mål. Og når du dør, er det slutt inntil neste runde. Denne typen modus kan være veldig moro i skytespill som Counter-Strike. Men i Battlefield 6 føles Strikepoint malplassert. Spillet støtter allerede noen mindre, infanteri-fokuserte moduser, som team deathmatch og king of the hill. Jeg er ikke sikker på at det trengtes enda en liten modus. I en serie kjent for stor og episk krigføring, føles det nye lille kartet og den lille modusen som mislykkede forsøk og har skuffet mange spillere.
Det kan være lett å avfeie mye av dette som bare en liten, men høyrøstet gruppe spillere online som er sinte på et videospill. Og det er sikkert en del av det som skjer her. Men anekdotisk kjenner jeg noen som spiller BF6 og ikke er spesielt online. Disse menneskene troller ikke Reddit eller deler sinte innlegg på sosiale medier. Likevel er de ikke sikre på denne nye sesongen. Ingen av dem liker Blackwell Fields, den nye modusen eller hvordan battle pass ble implementert. Og de fleste er forvirret over Redsec, ettersom de allerede har et par battle royale de spiller av og til. Det siste de trenger var enda et.
Så, hvor står Battlefield 6? Det vil være de som hevder at spillet er døende og ferdig. Det er ikke tilfelle. Det har fortsatt en enorm spillerbase på tvers av konsoller og PC som spiller spillet daglig. Men det er tydelig at stemningen har skiftet. Battlefield 6 er ikke lenger et nettopp lansert FPS som minner om Battlefield 3 og eldre skytespill. I stedet er det nå et aktivt live-service-spill med flere komponenter, battle pass-alternativer og til og med en full kosmetikkbutikk i spillet. Det kan bety mer penger for EA, men det betyr også mye mer kritikk og motstand fra spillere. Spørsmålet nå er: Vil EA være villig til å endre veikartet for BF6 for å imøtekomme disse sinte spillerne, eller vil utgiveren fortsette som planlagt?