Borderlands 4: Spiller dreper 3 000 bosser for å oppdage skuffende lav legendarisk droprate

Anders Solberg 12. oktober 2025

Det finnes to måter å nærme seg Borderlands 4 på. Den ene er som en fargerik sci-fi-tegneseriesandkasse hvor folk sier underholdende ting mens du skyter ting i ansiktet. Den andre er som et kran-spill-lotteri som må løses matematisk, der spillere optimaliserer strategier for å tjene premier så effektivt som mulig. Begge deler kan være morsomme! Magien i en fantastisk loot-skyter ligger i å få disse to tilnærmingene til å føles som én og det samme.

En spiller bestemte seg for å satse fullt ut i tallaspektet og Excelere hele greia av Borderlands 4s loot RNG. Resultatet etter 3 000 bossdrap ble publisert på Reddit i et fargekodet regneark for alle å se, og det var en legendarisk drop-rate som kjentes overraskende knapp med bare 5 prosent. De ønsker at Gearbox øker den.

«Jeg tror 10 prosent er den ideelle balansen for dedikerte gjenstander av to grunner,» sa spilleren som går under kallenavnet Siphonicfir til IGN.  “En grunn er presedens, ettersom det var drop-rate i Borderlands 2. Jeg tror det spillet blir bredt ansett som det beste spillet i franchisen, og jeg er nesten sikker på at fellesskapet mener det var det beste spillet for farming. Ti prosent skapte en perfekt balanse der en drop alltid føles spesielt, men du går aldri for lenge uten et.”

Det kan høres ut som ren vibber, men Siphonicfir peker på at selv om en 5-prosent drop-rate betyr at du i gjennomsnitt får en legendarisk drop hver 20. bossdrap, så er den andre enden av skalaen slik at det finnes spillere der ute som går mye lenger uten å få noe meningsfullt, spesielt hvis de prøver å farmere spesifikke utstyrsdeler.

De forklarte nærmere:

«For eksempel i mine data var den lengste tørkeperioden da jeg farmet Fractis. Det tok 96 runder å få en UAV-granat til å falle. Oddsen for å ikke få gjenstanden 96 påfølgende ganger ved en 5 prosent drop-rate er omtrent 1 av 137. Derimot, ved en 10 prosent droppsjanse, er oddsen for å gå kald i 96 forsøk på rad bare 1 av 24 703. Å gå fra 5 prosent til 10 prosent er ikke bare å doble sjansen, det reduserer de verste utligger-utfallene med en faktor 180. Slike utfall får folk til å gi opp eller slutte av frustrasjon og bør begrenses så mye som mulig. En økning til 10 % ville gjøre en enorm forskjell i å begrense de mest åpenlyse utligger-scenarioene.»

Tiden vil vise om utviklerne i Gearbox vil bli enige i Siphonicfirs logikk. Det er enklere å gjøre et spill mer sjenerøst enn å skru av belønningskranen, så studier har et insentiv til å vente og se før de korrigerer kursen for mye til fordel for å oversvømme spillerne med ekstra loot.

Nerfs og advarsler om modifikasjoner

Imidlertid prøver Gearbox å få noen våpenbalanseringsproblemer ordnet før fremtidige innholdsoppdateringer. Noen spillere har gått rundt og én-skjåret bosser i flere uker nå, og den lille festivalen av utilsiktede bygningskonsekvenser er i ferd med å ta slutt. Patch-notatene fra 9. oktober detaljert en lang liste over endringer, inkludert en stor buff til Hellwalker sin grunnskade og pistol-omarbeidender. Angrepsrifter er ment å få litt kjærlighet litt senere også. Men tiden tikker på disse ødelagte bygningene også, med noen store nerfs planlagt for midt-oktober-patchen.

«Liten oppdatering denne uken før en større neste uke,» skrev kreativ direktør Graeme Timmins på X. «Det vil være noen endringer neste uke i spesifikt utstyr og de utilsiktede interaksjonene.» Han forklarte teamets begrunnelse som svar på kritikk fra noen fans av nerfs i et ikke-konkurransedyktig, for det meste single-player-spill. «Vi har framtidig innhold som det kommende Invincible som vi ønsker at spillere skal finne utfordring/mestring i. Hvis vi balanserte det innholdet rundt dårlig utstyr, ville det fjerne byggdiversitet, og tvinge spillere til spesifikke bygg som bruker nevnte utstyr,» svarte Timmins.

Også, vær oppmerksom på noen av de populære modene som florerer for Borderlands 4 på PC. En av dem lar spillere hoppe over all dialog i spillet, en funksjon fansen ber om å få lagt til i en offisiell oppdatering på et tidspunkt for å gjøre det lettere å fortsette grinding gjennom kampanjen. Lett å si enn gjort, ifølge utviklingsteamet. «Jeg ville være forsiktig med å bruke denne modden; å hoppe over dialog kunne føre til ødelagte oppdrags-stater som kanskje ikke er gjenopprettbare,» postet Timmins på X. Slipp skrivingen og ytelsen til teamenes harde arbeid på egen risiko!

Anders Solberg
Anders Solberg
Jeg heter Anders, og jeg har spilt videospill siden jeg fikk min første Nintendo på 90-tallet. I dag skriver jeg for FunnyGames.no, der jeg deler nyheter, anmeldelser og tips med andre spillentusiaster. Når jeg ikke spiller, liker jeg å utforske nye steder og lage god mat hjemme.