Et av verdens største spill svarer på kritikk om at mørkhudede karakterer er ‘usynlige’

Anders Solberg 1. november 2025

Jeg er fortsatt bare en turist som nyter de fristende fruktene av Love and Deepspace fellesskapets arbeid, så jeg antar at det ikke burde overraske meg at det finnes månedslange kontroverser og diskusjoner innenfor gacha-spillet jeg aldri hadde hørt om. Imidlertid, da jeg så IGN rapportere om mørkhudede tilpassede karakterer som i praksis er “usynlige” i noen av klippene deres, ble jeg målløs over hvor sant det var, og at dette tydeligvis har vært et problem siden spillet ble lansert i fjor.

Noe du lærer i film- eller kunstskolen er at du av og til må ramme inn bilder, justere belysningen og vurdere miljøet i en scene avhengig av hudtonen til motivet. Det er grunnen til at film og TV ofte har stand-ins for å hjelpe mannskapet med å justere innstillingene før en skuespiller kommer inn for å filme scenene sine. Dessverre var mye av filmproduksjonsteknologien laget med bare lettere hudtoner i tankene, og derfor har mye av arbeidet gått med til å sikre at kameraer kan justere for ulike nyanser. I spillene også kommer noen utviklere opp med måter å teste at belysningen i scener kan fungere for en rekke hudtoner, som Elizabeth Zelle som jobbet på Saints Row spillene peker på.

Men du må faktisk bruke disse verktøyene og ta høyde for det, ellers ender du opp med scener som i Love and Deepspace hvor, hvis du spiller med en mørkhudet tilpasset hovedperson, kan du bokstavelig talt ikke se karakteren din uten å øke lysstyrken i bildet selv.

Til tross for at spillet tilbyr spillerne en betydelig mengde tilpasningsmuligheter, Love and Deepspace’s belysning er rett og slett ikke optimalisert for mørkere hudtoner, og utgiveren Infold Games har endelig svart på kritikken.

“Hos Infold Games har vi alltid trodd at spillene våre formes i fellesskap med spillerne som elsker dem,” sa selskapet i en uttalelse til IGN. “Tilbakemeldingene, diskusjonene og den kreative lidenskapen i fellesskapet er det som holder Love and Deepspace i utvikling og i live. Vi har sett samtalene og verdsetter virkelig alle som har tatt seg tid til å dele erfaringene og tankene sine. Hver kommentar, enten det gjelder visuelle elementer, fortelling eller representasjon, hjelper oss å bedre forstå hvordan arbeidet vårt resonnerer på tvers av ulike perspektiver og kulturer. Love and Deepspace er i kjernen en delt verden av følelser og fantasi. Vi håper å fortsette å bygge det hånd i hånd med spillerne våre, og lære og forbedre oss sammen underveis.”

Uttalelsen holder seg unna å love at en oppdatering kommer, men Infold virker i det minste å være klar over kritikken. Forhåpentlig blir problemet tatt hånd om snart. Love and Deepspace har millioner av spillere verden over, og jeg er forbløffet over at det tok nesten to år for selskapet å erkjenne dette.

Anders Solberg
Anders Solberg
Jeg heter Anders, og jeg har spilt videospill siden jeg fikk min første Nintendo på 90-tallet. I dag skriver jeg for FunnyGames.no, der jeg deler nyheter, anmeldelser og tips med andre spillentusiaster. Når jeg ikke spiller, liker jeg å utforske nye steder og lage god mat hjemme.