GTA 6 avviser påstander om fagforeningsmotstand etter oppsigelser av et titalls utviklere

Anders Solberg 2. november 2025

En britisk fagforeninggruppeanklager Rockstar Games for å undergrave fagforeninger etter at de angivelig skal ha sagt opp over 30 ansatte fordelt på kontorer i Storbritannia og Canada. Grand Theft Auto 6-produsenten benekter imidlertid anklagene og hevder at personene ble oppsagt for «grovt brudd på arbeidsavtalen».

«Rockstar har nettopp gjennomført en av de mest påfalende og nådeløse handlingene for å slå ned fagforeninger i spillindustriens historie,» sa Alex Marshall, president i Independent Workers’ Union of Great Britain (IWGB), i en uttalelse som først ble rapportert av Bloomberg. «Denne åpenbare forakten for loven og for livene til arbeidstakerne som bidrar med milliardene sine, er en fornærmelse mot fansen og den globale industrien.»

Men Rockstar-morselskapet Take-Two Interactive hevder at det ikke er tilfellet. «Vi streber etter å skape verdens beste underholdningsmerker ved å gi våre best i klassen kreative team positive arbeidsmiljøer og pågående karrieremuligheter,» sa en talsperson for selskapet i en e-post til Kotaku. «Vår kultur er fokusert på lagånd, fortreffelighet og vennlighet. Rockstar Games avsluttet ansettelsen til et lite antall personer for grovt misoppførsel, og av ingen annen grunn. Som alltid støtter vi fullt ut Rockstars ambisjoner og tilnærming.»

Ifølge Marshall var de eneste som ble oppsagt fra Rockstar samtlige medlemmer av en privat fagforeningschatgruppe på Discord som enten hadde meldt seg inn i IWGB eller vurderte å gjøre det. Selv om studioet består av tusenvis av ansatte og har hovedkvarter i New York, er det største kontoret Rockstar North i Edinburgh, Skottland.

Best kjent for Grand Theft Auto- og Red Dead Redemption-seriene er studioet for tiden i ferd med å levere GTA 6 etter at lanseringen i 2025 ble forsinket tidligere i år. Det forventes nå å ankomme i mai 2026. Mens Rockstar Games har hatt en notorisk historie med crunch-arbeid under utviklingen, har selskapet angivelig gjort store fremskritt de siste årene med å forbedre arbeidskulturen. En kontroversiell politikk for å vende tilbake til kontoret viste imidlertid at spenninger mellom utviklere og ledelsen ved studioet fortsatt eksisterer.

Anders Solberg
Anders Solberg
Jeg heter Anders, og jeg har spilt videospill siden jeg fikk min første Nintendo på 90-tallet. I dag skriver jeg for FunnyGames.no, der jeg deler nyheter, anmeldelser og tips med andre spillentusiaster. Når jeg ikke spiller, liker jeg å utforske nye steder og lage god mat hjemme.