Hemeligheten bak den raskeste XP/JP-grinden i Final Fantasy Tactics – Frosker

Anders Solberg 15. oktober 2025

Final Fantasy Tactics: The Ivalice Chronicles lar deg trene en gruppe nybegynnerlærlinger til en ultraeffektiv dødsgruppe av hybride spesialister. Det finnes så mange kule Jobber og ferdigheter å låse opp i dette strategi-rollespillet at du, på kort tid, vil lure på hva den raskeste måten er å skaffe seg dem alle. Selv om det finnes mange tidløse tradisjoner når det gjelder å min-maxe grind i Square Enix’ klassiker, er noen mer effektive enn andre. Og frosker er blant de beste (teknisk sett er de toads, men frosker er morsommere å si og skrive).

Hver handling du utfører i kamp som oppnår noe gir karakteren din XP (erfaringpoeng) og JP (jobbpoeng). Det første øker ditt vanlige nivå, og det andre øker ditt Job-nivå og brukes til å låse opp ferdigheter. Du får mer XP for å utføre handlinger på karakterer som er på et høyere nivå, og mer JP jo høyere din totale Job-nivå er, med bonuser for å ha Double JP-evnene utstyrt (mer om det her).

Det finnes omtrent tre nivåer av grind i Final Fantasy Tactics. Det første er å dra til et sted som Mandalia-slettene, drepe alt unntatt fiendens Chocobo, og deretter gjøre det til et hjørne slik at det fortsetter å helbrede seg selv mens karakterene dine fortsetter å angripe det. Det andre er å låse opp Focus fra Squire-Jobben på alle karakterene, holde én fiende i live i en kamp, og deretter bruke resten av tiden på at alle fortsetter å bruke denne ferdigheten om og om igjen. Det er kjedelig og til tider trett, men det gir resultater og er lett å implementere. Det tredje er å få alle til å lære en dans eller Bard-sang og få dem til å fremføre den på repeat. Det ligner Focus-versjonen, men krever færre knappetrykk og nøytraliserer fiender uten å drepe dem.

Ingen av disse, derimot, er like elegant og idiotsikkert som «Berserker-Frosk»-metoden. I denne versjonen tar du med en som kan kaste både Black Mage sin Toad‑trylleformel og Mystic sin Fervor (Berserk) og Induration (Petrify)‑trylleformler. Du får dem deretter til å gjøre én gjenværende fiende og resten av partiet til frosker slik at de gjør så lite skade som mulig. De kaster deretter Fervor for å gi alle froskene Berserk slik at de bare fortsetter å angripe nærmeste fiende. De kaster så Induration på seg selv for å gjøre seg til stein slik at du ikke trenger å kontrollere dem hele tiden. Partiet ditt vil fortsette å auto-grinde i lang tid.

Hvorfor ikke bare bruke de faktiske auto-kamp AI-kontrollene i Final Fantasy Tactics? Vel, de er ikke alltid pålitelige i The Ivalice Chronicles-remasteren. Sett karakterene med Focus til å flykte fra kamp, og de vil rett og slett ikke bruke noen ferdigheter. Sett noen til å bare helbrede allierte, og de vil etter hvert fortsatt gå ut og begynne å drepe ting. AI-kontroll er greit for å komme seg gjennom en kamp mens du lager en sandwich, men det vil ikke være like effektivt over samme tidsperiode som Frosk-metoden. Hvis du vil gå litt lenger, kan du holde flere fiender i live og ta med en med Arts of War-evnen for å redusere fiendens kraft og hastighet før du forvandler dem til en frosk, slik at det ikke er noen sjanse for at noen dør.

Noen fans mener fortsatt at Focus-metoden er enklere og raskere. Du sender alle til et hjørne av kartet, setter AI-en til å flykte, og håper de bruker Focus flere ganger før de dreper den ene fienden som er igjen. Men jeg opplever at med den strømlinjeformede AI-en i remasteren, er det ikke like pålitelig lenger. Frosker er veien.

Anders Solberg
Anders Solberg
Jeg heter Anders, og jeg har spilt videospill siden jeg fikk min første Nintendo på 90-tallet. I dag skriver jeg for FunnyGames.no, der jeg deler nyheter, anmeldelser og tips med andre spillentusiaster. Når jeg ikke spiller, liker jeg å utforske nye steder og lage god mat hjemme.