God lørdagskveld! Som alltid, på slutten av uken, er vi her for å dele våre forslag til spill å kaste seg over i fritiden. Og selv om du allerede vet hva du kommer til å spille, håper vi å foreslå noe nytt og spennende å vurdere.
Fortsetter med våre skumle oktoberforslag, har jeg to skrekk-anbefalinger til dere: en tilbakeblikk til GameCube-æraen og en jumpscare-fri opplevelse som vandrer i merkelige, ukjente rom. Men vi har mer enn bare uhyggelige korridorer og zombier som bærer virus. Denne helgen slapper vi av i byer fulle av Pokémon (infiserte?) og de forlattrestene av sivilisasjonen, henger sammen med væpnede ender (du leste riktig), og mer!
La oss komme i gang.
Absolum
Spill på: PS5, Switch, Windows-PCer (Steam Deck: “Playable”)
Nåværende mål: Slå Azra
Jeg har alltid hatt en svakhet for fantasi-tema beat ’em ups. Jeg tror rett og slett pulp-fantasy med barbarer og trollmenn passer seg veldig bra til en sjanger der du går langs, slår eller stunger fiender av og til, så jeg liker slike titler som Golden Axe og Dungeons & Dragons: Shadow over Mystara. Denne undergenren har vært dypt underservert i de siste tiårene, men endelig har vi en ganske enormt god en igjen. Absolum har roguelike-elementer som gjør at den faller litt utenfor de rene beat ’em ups jeg nevnte før, og jeg har blandede følelser om det. Jeg forstår at slike elementer kan trekke spillere til et spill og få dem til å spille lenger enn de ellers ville, og jeg er ikke immun mot fristelsen av vedvarende progresjon selv. Men jeg liker også det når et beat ’em up føles rent ferdighetsbasert, og her i Absolum har jeg visst siden jeg startet å spille at karakteren min ville være for svak i starten til at jeg kan vinne spillet uansett hvor bra jeg spiller. Jeg måtte slite meg gjennom for å få mange vedvarende oppgraderinger først.
Imidlertid er verden i Absolum så rik og skjuler nok karakterer, historier, hemmeligheter og alternative ruter, at jeg ikke har hatt noe problem med kravet om å kjempe meg gjennom det om og om igjen. Hovedsakelig fordi selve beat ’em up-handlingen er helt ekstremt god. Lå du Streets of Rage 4? Husker du hvor utrolig treffene føltes i det spillet, hvor mye kraft det hadde når angrepene dine traff? Vel, det gjelder like mye her. Kanskje på grunn av sjanger-ekpertisen til Guard Crush Games som jobbet med både dette og Streets of Rage 4, er bankingen her førsteklasses og belønner definitivt ferdighet, selv om de ulike småtingene og evnene du samler i løpet av et kjør også kan bidra mye til suksessen din. Absolum er også visuelt fantastisk, av og til får det meg til å føle at jeg spiller en Ralph Bakshi-tegneserie fra 1970-tallet.
Det er flott å ha et tilfredsstillende nytt fantasy-beat ’em up etter all denne tiden. Nå håper jeg bare neste års He-Man spill også blir bra, og holder trenden i gang! – Carolyn Petit
Pokémon Legends: Z-A

Spill på: Switch, Switch 2
Nåværende mål: Lås inn
Gud, jeg visste jeg lengtet etter et nytt Pokémon-spill, men jeg er enda mer klar over det nå som jeg faktisk spiller Legends: Z-A. Det er nesten som om jeg puster manuelt og er hyperoppmerksom på at oksygen er i lungene mine igjen. Doktorer og eksperter på mental helse, ikke les den siste biten.
Jeg er omtrent seks timer inne i Z-A, og etter litt justering av spillets sanntidskamp, er jeg så glad for å være tilbake i Pokémon-verdenen. Jeg har fortsatt ikke spesielt god oversikt over den store plottet fordi jeg har vært altfor opptatt med å kle meg ut og bruke fotomodusen for å ta kule bilder av meg og mitt parti, men jeg møtte nettopp min første Rogue Mega Evolution, og å kjempe mot en gal Pokémon i sin mest kraftfulle form viser virkelig hvor godt dette kampesystemet fungerer. Det er overraskende utfordrende og får meg til å revurdere alt jeg en gang visste om Pokémon-kamper. Jeg håper å ha en haug Mega Stones innen helgen slik at partiet mitt kan møte disse motstanderne på like vilkår. Jeg føler at jeg kunne maratonere meg til sluttspillet ganske raskt, men jeg vet at jeg bør nyte denne reisen fordi Mega Dimensjon-DLC-en fortsatt ligger flere måneder unna. Mega Raichu, min elskede, jeg skulle ønske du var her nå. — Kenneth Shepard
Dreamcore

Spill på: PS5, Xbox Series X/S, Windows-PCer (Steam Deck: offisielt “ikke støttet” men ser ut til å kjøre bra)
Nåværende mål: Fullfør nivået «Eternal Suburbia»
I dag skrev jeg om en fantastisk overraskelse jeg kom over på Steam; den heter Dreamcore, og hvis du elsker liminal horror uten jumpscares, kan du lese mer om den her.
Les mer: En av årets skumleste spill er ren vibber, ingen jumpscares
Jeg vil snakke om to ting her som jeg ikke nevnte i mine inntrykk tidligere i dag. For det første må jeg gi en shoutout til kunstretningen i dette spillet. Ikke bare er omgivelsene imponerende sterile samtidig som de har en personlighet, men VHS-stilen som sprer seg over skjermen bidrar til å selge det uhyggelige i alt; den myke uskarpheten med vennlig kromatisk aberrasjon får dette spillet til å føles som et gammelt funnet opptak som kanskje du er bekymret for å se for mye.
For det andre får dette spillet rett og slett hodet ditt til å jobbe. Jeg spilte det for første gang på Steam Deck i et offentlig sted, navigerte det første nivået da jeg begynte å høre ting. Jeg var ikke sikker på om det var i spillet eller ikke, så jeg begynte å stirre rundt i rommet før blikket mitt falt på noen jeg kjenner. “Alt ok?” spurte vennen min meg. “Ja,” svarte jeg, “dette spillet tuller bare med meg.”
Jeg vet fortsatt ikke om lyden jeg hørte kom fra spillet eller virkeligheten rundt meg, men det er nettopp det som gjør det så gøy. Det er god mental trening å møte kunst som leker med sansene. – Claire Jackson
Resident Evil 0

Spill på: PS5, Xbox Series X/S, Switch, Windows-PCer (Steam Deck: “Unsupported”)
Nåværende mål: Overlev
I min jakts etter å forberede meg på den fryktelig gode tiden jeg forventer at Resident Evil: Requiem vil være neste år, hopper jeg inn i RE-titlene som gikk meg forbi (selv om jeg kanskje kommer til å hoppe over 5 og 6 på grunn av alt jeg har hørt om de spillene). Jeg lot Village gli forbi, så det er på radar, men det ga mening å først gå tilbake og spille forløperen som opprinnelig ble lansert på GameCube i de tidlige årene.
Les mer: Jeg savner gamle kameravinkler i horror-spill
Og! Juryen er fortsatt ute for meg når det gjelder dette innslaget, men jeg anbefaler den her fordi den allerede føles som klassisk Resident Evil. Mye av det har å gjøre med kameravinklene, som selv om de er ganske retro, føles som en pust av frisk luft i dagens RE4-inspirerte, over-shoulder-verden.
Hvis du ikke har spilt 0, er det definitivt et kult lite eksperiment i REs historie. I stedet for å velge å spille som bare én karakter hele turen, kan du bytte mellom protagonister Rebecca og Billy mens du navigerer gjennom de zombie-infiserte kartene. Det kan føre til litt rar håndtering av gjenstander, men det er fortsatt en fin vri på RE-formelen som kom før. Og jeg virkelig liker campy-stemningen i denne arvetiden av RE, noe som gir en fin forandring etter den meget seriøse tonen i Silent Hill f. – Claire Jackson
Arc Raiders (Server Slam)

Spill på: PS5, Xbox Series X/S, Windows-PCer (Steam Deck: “Unknown”)
Nåværende mål: Være en trussel og slippe unna
Arc Raiders kjører sin “Server Slam”-test i helgen, og hvis du elsker extraction shooters, last ned det nå og begynn å spille. Selv om du ikke elsker extraction shooters, bør du likevel prøve denne. Hvem vet om dette vil være spillet som endelig får sjangeren til å nå kritisk masse, men den spiller i det minste bra, har et solid postapokalyptisk premiss, og kan rett og slett fortære all min fritid når den lanseres 30. oktober.
Jeg har bare hoppet i for én kamp. Jeg døde, men jeg hadde en god tid med å plage en stakkars sjel som også sliter med de antagonistske robotene som patruljerer spillernes forlatte ødemarker. Det har intensiteten jeg elsker i denne sjangeren, og føles i stand til å skape de slags emergente, uventede øyeblikk av intensitet som spontant popper opp når flere spillere prøver å komme seg ut i live. Fiendtlige konfrontasjoner, uventede allianser, masse WTF-øyeblikk? Jeg er her for alt av det, og Arc Raiders føles ekstremt lovende for denne spillstilen. Spesielt nå som DMZ i CoD har sluttet å få oppdateringer, kunne jeg virkelig bruke et nytt extraction shooter som ikke blir like strengt som Tarkov. La oss gåoo! – Claire Jackson
Escape From Duckov

Spill på: PC
Nåværende mål: Gjør resten av fuglene betale
Jeg tok ikke Escape from Duckov seriøst før denne uken. En loot-shooter med en and? Nei takk. Jeg har ingen tålmodighet for spill som hviler på den briljante gimmicken med å gi et dyr et gevær. Men Escape from Duckov, i motsetning til navnet og markedsføringen, er mye mer enn bare en gimmick. Det er et topp-ned, PvE, loot-basert ekstraksjonsskytespill som kjører bra og har en latterlig fengslende progresjonsløype av å samle skrot, fullføre oppdrag og oppgradere skjulplassen din. Jeg vet ikke om jeg kommer til å holde på det på lang sikt, men det tok bare et par økter å overbevise meg om at det har varen. Hvis du har blitt fristet til å prøve ekstraksjonsskytescene, men syntes det var for komplisert, overveldende og svett å forstå, anbefaler jeg å gi Duckov et kvakk eller to. Det treffer kaoset og tiltrekningen, men på en mindre, mer avslappet skala som er lett å forstå. Jeg mener, det er intenst, men på en morsom måte. — Ethan Gach
A bunch of Steam Next Fest demos

Spill på: PC
Nåværende mål: Sjekk ut noen kule spill
Jeg klarte ikke å snevre inn innslaget mitt til ett eneste spill, så jeg slår sammen en haug av Steam Next Fest-demos og kaller det mitt bidrag. Jeg kan gjøre det. Du kan ikke stoppe meg. Akkurat som jeg ikke kan stoppe meg selv fra å laste ned og installere enda flere kule demos. Så langt planlegger jeg å sjekke ut typing battle royale Final Sentence, den nye 3D SpongeBob plattformeren, den nye Bubsy spillet, og mange flere. Kommer jeg til å like dem alle? Sannsynligvis ikke. Men jeg er bare spent på å proppes meg selv full av Steam sitt videospill-buffet. Selv om det siste jeg trenger akkurat nå er enda mer å spille. Min backlog vil aldri bli mindre. – Zack Zwiezen
Og det avslutter denne utgaven av helgeguide. Hva spiller du?