Massachusetts Gaming Commission (MGC) står overfor krav om strengere tilsyn etter at en statlig revisjon avdekket hull i reguleringen av annonser for sportsbetting og i opplæringsprogrammene for ansvarlige spillagenter.
Revisjonen, publisert av statens revisor Diana DiZoglios kontor, gjennomgikk kommisjonens virksomhet fra 2020 til midten av 2023. Det ble funnet at 17 sportsbettingannonser ikke inkluderte nummeret til statens hjelpelinje for problemspill, som kreves av statlige forskrifter. I tillegg ble 51 tilfeller identifisert der markedsføringsmateriell ble distribuert til personer under 21 år eller til personer med spilleavhengighet — begge er forbudt i Massachusetts-loven.
Rapporten peker også på problemer med kommisjonens GameSense-program, som har stasjonert trente agenter ved kasinoene for å hjelpe personer som er i risiko for spilleavhengighet. Dokumentasjon av påkrevd opplæring manglet for halvparten av de 20 agentene som ble gjennomgått.
«Våre funn viser regulatoriske brudd som vi oppfordrer kommisjonen til å fortsette å adressere i løpet av de neste seks månedene,» sa DiZoglio.
Anbefalinger og respons
Revisjonen anbefalte å oppdatere regelverket for å kreve at kommisjonen vurderer sportsbettingannonser før de frigjøres. Nåværende regler pålegger ikke slik forhåndsgodkjenning.
MGC-talsmannen Thomas Mills anerkjente anbefalingene: «De administrative effektivitetene som er påpekt vil gjøre kommisjonen til en sterkere regulator av Massachusetts’ spillindustri.»
Kommisjonen har siden hyret inn en uavhengig revisor for å undersøke om operatørenes annonser overholder regelverket, og er forpliktet til å opprettholde opplæringsregistre for GameSense-agenter.
Bredere gransking og lovgivningsmessige tiltak
Massachusetts legaliserte sportsbetting i 2022, og åpnet døren for aktører som DraftKings, FanDuel og BetMGM å komme inn i markedet. Reklamepraksis i bransjen har møtt kritikk fra enkelte folkehelseforkjempere og utløst rettssaker, inkludert saker som anklager DraftKings for å bruke villedende kampanjer som oppmuntrer til hyppig spilling.
«Funnene viser at kommisjonen ikke tok en proaktiv rolle i å overvåke reklame for sportsspill i de kritiske første månedene av Massachusetts sportsbetting, noe som er grovt bekymringsfullt», sa Mark Gottlieb, administrerende direktør for Public Health Advocacy Institute ved Northeastern University, i følge en Boston Globe-rapport.
Harry Levant, også tilknyttet instituttet, sa at revisjonens funn peker mot systemiske problemer med bransjens tilnærming til ansvarlig spill. «Dessverre bidrar MGCs tilbakeholdenhet med å regulere bransjen direkte til den voksende trusselen mot folkehelsen,» uttalte han.
Lovgivere vurderer respons på disse bekymringene. Ett forslag, Bettor Health Act, vil legge til nye begrensninger på annonser for sportsspilling under TV-sendinger av sportsbegivenheter og innføre andre forbrukerbeskyttelsestiltak. Lovforslaget har ennå ikke fått en komitéhøring.
En egen lov som vil tillate online kasino-spill har kommet videre til en komitéhøring, men står fortsatt til behandling i lovgivende forsamling.
Revisorens kontor planlegger en oppfølgende gjennomgang om seks måneder for å vurdere om kommisjonen har tatt tiltak i tråd med anbefalingene.