En landsdekkende undersøkelse har avdekket at unge brasilianere, spesielt de fra lavinntektsbakgrunner og landlige områder, er de mest aktive brukerne av nettbaserte plattformer for sportsbetting. Utført av Ipsos-Ipec i samarbeid med O GLOBO, samler studien detaljerte data om fotballbettingvaner i Brasil, og viser at 16,6% av fotballfans har satset
Undersøkelsen, som ble gjennomført mellom 5. og 9. juni 2025, intervjuet 2 000 personer fra 16 år og eldre i 132 kommuner. Den fant at 3% av fansen alltid satser, 1,8% gjør det ofte, 5,9% av og til, og ytterligere 5,9% sjelden. Feilmarginen er 2,2 prosentpoeng ved et 95% konfidensnivå.
Rapporten viser til tilfellet til 25 år gamle São Paulo-supporteren João Henrique Oliveira. En grafisk designer fra Ruy Barbosa i Bahias Chapada Diamantina-region, supplerer Oliveira sin beskjeden husholdningsinntekt med ekstrajobber. Betting har blitt hans hovedfritidsaktiviteter, selv om han insisterer på at det handler om moro i stedet for fortjeneste.
“Jeg har satset på andre idretter, men fotball er den jeg virkelig stopper opp for å se på og snakke om med vennene mine,” sier han. “Jeg liker å satse, men jeg må i det minste forstå hva jeg satser på.”
Selv om Oliveira satser regelmessig, er utgiftene beskjedne og ligger i gjennomsnitt rundt 20 reais (ca. US$3,70) per kampdag. Han ser på det som underholdning heller enn et seriøst forsøk på å tjene penger.
inntektsnivåer påvirker i stor grad betemønstrene. Fans fra familier som tjener mellom to og fem minstelønner registrerte den høyeste deltakelsen med 20,3%, fulgt av de som tjener mellom én og to minstelønner med 17% og husholdninger som tjener over fem minstelønner med 15,8%. Interessant nok, blant de som tjener opp til én minstelønn, sa bare 12,7% at de satset; men de som gjorde, satset hyppigere.
Geografien spiller også en rolle. Midtvesten registrerte den største andelen av satsende med 20,3%, mens Nordøst hadde den høyeste konsentrasjonen av fans som satser konstant, på 4,3%. Sør hadde, derimot, laveste andel av regelmessige satsere på 1,8% og den høyeste andelen fans som er imot betting, på 86,8%.
Mindre kommuner hadde den største andelen satsende, med 17,3% av satsere som bor i landlige områder. Forskeren Emílio Tazinaffo tilskrev dette til færre lokale underholdningstilbud. “Vi forstår at satsing drives av fornøyelse. I småbyer, hva annet finnes av fornøyelse eller distraksjoner?” bemerket han.
Undersøkelsen fremhevet også sterke kontraster i betting-atferd etter kjønn og alder. Menn utgjorde 22,9% av satsende, sammenlignet med bare 8% av kvinnene. Blant unge viste imidlertid satsing seg særlig populært.
Tilhengere mellom 16 og 24 år viste nesten samme deltakelse som de mellom 25 og 44 år, henholdsvis 25,5% og 24,4%. Men når man ser bare på dem som alltid satser, var den yngste gruppen langt foran med 7,2%, mer enn dobbelt så høy som neste aldersgruppe på 3,3%.
For noen begynte tiltrekningen med tidlige gevinster. Medisinstudent Antônio Gomes Júnior, 24 år, minnes sin første uke med satsing. “I første uke vant jeg 500 reais og tenkte hele tiden at jeg måtte vinne mer,” sa han. “Nå? Nei. Jeg spiller for moro skyld, i en mer avslappet stil.”
Ifølge Tazinaffo forklares trenden blant unge delvis av hvordan betting ble gamifisert under pandemien. “Tenåringer har en tendens til å imitere andre; det er gjennom sosial interaksjon at de utvikler seg. Under pandemien ble alt dette begrenset til nettet, og de vendte seg til spill for å holde seg tilkoblet,” forklarte han. “En stor del av dette overlapper med betting-atferd.”